Terugbetaling binnen de herroepingstermijn
Consumenten hebben het recht om binnen 14 dagen vanaf de levering van de bestelling te herroepen zonder opgaaf van reden.
De klant heeft dus na aflevering 14 dagen de tijd om de webwinkel in te lichten dat hij van de koop af ziet. De klant kan dit doen door het zogenaamde modelformulier (herroeping) te gebruiken dat elke webshop hoort aan te bieden, of de klant kan het kenbaar maken, door bijvoorbeeld een mail te sturen of een online contact of retourformulier in te vullen. Indien de klant besluit zonder melding een product te retourneren, dan hoort er wel een verklaring van die klantbij te zitten waaruit duidelijk blijkt dat het om een herroeping gaat.
Bijvoorbeeld:
Een consument stuurt alles netjes terug, wanneer moet u dan als webwinkelier het geld terug betalen aan de klant? De termijn voor terugbetaling is 14 dagen na ontbinding, Let er ook op dat alle betaalde bedragen dus ook de oorspronkelijke verzendkosten terugbetaald worden. De verzendkosten voor het retourneren komt ten koste van de klant mits dit duidelijk is vermeld. Uiteraart geld het terugbetalen van de verzendkosten alleen als de gehele bestelling teruggestuurd word.
Binnen 14 dagen terugbetalen is vrij snel, vooral omdat bijvoorbeeld creditcardmaatschappijen een langere verwerkingstijd hebben. En dat is echter niet het enige probleem.
De 14 dagen termijn start al na herroeping en dus niet nadat u als webshop de spullen heeft terug ontvangen. De termijn is gelijk met de termijn waarbinnen de consument de spullen terug hoort te sturen. Moet u dan al terug gaan betalen terwijl u de producten nog niet heeft terug gekregen? Wettelijk gezien wel máár In principe kunt u en mag u wachten totdat u de producten terug heeft ontvangen. Dat is namelijk wel zo makkelijk, als er bijvoorbeeld een waardevermindering op kan treden dat eventueel nog verrekend zal moeten worden. Mocht u de retourzending pas na 13 dagen ontvangen dan zult u wettelijk gezien direct binnen een dag terug moeten betalen.
Lastig
Het is echter lastig wanneer de klant aantoont het product geretourneerd te hebben dat er ook al terug betaald moet gaan worden, dus ook al wanneer het nog niet door u ontvangen is. Wij vinden dit een nogal vergaande regel. Overigens is het lastig aan te geven wanneer een consument heeft aangetoond het product te hebben geretourneerd, alleen een Track and Trace code is echt niet voldoende, het kan immers ook om een ander pakket gaan en wie zegt dat er wel een bij jou gekocht product in zit en bijvoorbeeld geen baksteen? Hoe de klant dit dus allemaal aan moet gaan tonen is natuurlijk heel lastig maar dat geeft de webwinkelier wel weer wat meer geruststelling omdat hij kan wachten totdat het betreffende product ook daadwerkelijk terug is.
Betrouwbaar kopen via internet.